Workshops

I Dialogakademiet tilbyder vi workshops, som vi skræddersyer til netop jeres behov og organisation. På den måde kan I selv være med til at forme workshoppen, fx i relation til indhold, tidspunkt, omfang og lokation. Af listen herunder fremgår det, hvilke workshops, vi udbyder p.t.

Vi er altid åbne for nye opgaver og udfordringer. Så er der et specifikt tema, I gerne vil have belyst og arbejde med i gruppen eller organisation, skriv eller ring endelig og lad os tale om mulighederne for et samarbejde.

  • (Citat: Peter Drucker 1909-2005)

    Hvordan skaber vi en kultur? Og kan vi overhovedet ændre kulturen?

    Med den nyeste forskning i ændring af vaner i hånden åbner, undersøger og afprøver vi kulturbegrebet hos jer.

  • Hvad vil produktiv uenighed sige? Og hvordan opbygger vi den?

    Vi kommer ud med Amy Edmonsons nyeste forskning under armen og undersøger sagen sammen med jer.

  • Hvordan bruger vi den nyeste forskning om tilknytning i ledelse i dag? Hvad kan den fortælle og bidrage med i en konkret hverdag?

    Det finder vi sammen svar på med afsæt i Susan Harts forskning i bl.a. neuroaffektion.

  • En arbejdsplads med trivsel er en arbejdsplads med motiverede medarbejdere. Og en arbejdsplads med motiverede medarbejdere er en levende arbejdsplads, som tænker nyt og udvikler sig.


    Motivation opstår i forholdet mellem de enkelte medarbejdere og den ledelse og de rammer, der er omkring dem. Derfor er motivation et væsentligt aspekt og en væsentlig praksis at arbejde med og reflektere over som leder. Og det er netop formålet med denne workshop.

    Det faglige indhold i workshoppen er inspireret af teorier om selvbestemmelse og positiv psykologi. Tematisk kommer vi omkring fire centrale aspekter af motivation:

    • Motivation og kompetence

    • Kompetence og professionelt råderum

    • Det stærke arbejdsfællesskab: tillid og tryghed

    • Det meningsfulde arbejdsliv: motivation og værdier

    Vi knytter deltagernes egne erfaringer og indstillinger til ledelse tæt sammen med indføring i de centrale teorier. Derfor er workshoppen bygget op efter princippet om learning-by-doing gennem en vekslen mellem faglige oplæg og øvelser, som kræver aktiv deltagelse.

    Øvelserne er en-til-en lytte- og dialogisk feedback øvelse, reflekterende teams over råderum og autonomi i organisationen, instrueret walk and talk refleksion over det at skabe et trygt samtalerum, værdispotting i mindre grupper samt en afsluttende protreptisk gruppesamtale. Protreptikken er en stærkt bevægende og åbnende samtale, som udforsker spændvidden i væsentlige begreber og deres liv i og mellem mennesker. På denne workshop afsluttes med en protreptisk gruppesamtale om motivation.

    Workshoppen kan faciliteres på dansk eller engelsk for mellem 8 og 30 personer og varer otte timer, inkl. pauser og frokost.

  • Overgangen fra medarbejder til ledende medarbejder er en af de mest kritiske i arbejdslivet. Det kommer ofte som en overraskelse, hvor meget kommunikation, der kræves på kryds og på tværs, samt at uforudsigelighed er en daglig følgesvend. Samtidig er de faglige styrker, som beredte vejen for en ledende position, ikke længere hovedopgaven. I stedet skal der delegeres og koordineres mellem organisationens mange individer og grupper.

    Målet med denne workshop er, at man som ny leder begynder at forstå sig selv om en kommunikativ ressource, som både er begrænset af sit råderum og har mulighed for at påvirke det. Denne mulighed er altid til stede, fordi arbejdspladser er bundet sammen af kommunikation og dermed et kontinuerligt og aldrig statisk arbejde med at skabe forståelse og mening i organisationens formål, visioner, værdier, arbejdsopgaver osv.

    På workshoppen kombinerer vi centrale indsigter om organisatoriske ledelsesstrenge samt perspektiver på organisationer som udtryk for kommunikativ koordinering. Tematisk kommer vi omkring fire centrale aspekter inden for kommunikation og organisatorisk koordination: 

    • Deltagernes egne adfærdsmæssige og emotionelle tilbøjeligheder i ledelsespositionen

    • Nødvendige kompetencer og opmærksomheder på forskellige trin af ledelsesstigen

    • Retorik og organisatoriske værdier og dagsordner

    • Dialogisk lederskab og råderum som leder

    Vi knytter deltagernes egne erfaringer og indstillinger til ledelse tæt sammen med indføring i de centrale teorier. Derfor er workshoppen bygget op efter princippet om learning-by-doing gennem en vekslen mellem faglige oplæg og øvelser, som kræver aktiv deltagelse.

    Øvelserne i workshoppen er: Reflekterende plenum-samtaler, en-til-en walk and talk, individuelt logbogsarbejde samt bevidning sessioner i mindre grupper.

    [Forberedelse til workshoppen: Udfyldelse af en personlighedstest?/et spørgeskema samt forberedende refleksion over egne svar.]

    Workshoppen kan faciliteres på dansk eller engelsk for mellem 8 og 30 personer og varer otte timer, inkl. pauser og frokost.

Kontakt os